VEGANSKE PRODUKTER ONLINE

VEGANSKE PRODUKTER ONLINE

VEGANSKE PRODUKTER ONLINE

Vegansk kød, soya kød og tofu (plantekød)

WANTED:
Healthy food - fast

Vegansk kød, soya kød og tofu - plantekød i shoppen:

Vegansk kød findes i mange fantastiske udgaver

Vegansk 'kød' - soya kød og plantekød

Vegansk kød er blandt andet soya kød, plantekød, plantefars og tofu. Det findes i mange former og variationer. Her på siden har vi gjort det nemt for dig at vælge eksempelvis soya kød og soya fars og ikke mindst burger- og falafelmix. Så kan du nemt og hurtigt lave proteinrig vegansk aftensmad. 

Du kan også lave vegansk kød fra bunden med eksempelvis hvedegluten, der også kaldes seitanmel. Og du kan bruge quinoa, kikærtemel og linser som hovedingrediens til hjemmelavet vegansk plantekød og plantefars. Hver for sig eller som en kombination. 

Derudover er der de lidt mere eksotiske og nye typer, som jackfruit og bananblomst, der er begyndt at blive meget populære som køderstatninger.

Når der er tale om vegansk ‘kød’, soya kød mv., er det selvfølgelig helt og holdent plantebaseret. Det ved både du og jeg godt. Men så er det nemmere for mange at forholde sig til.

Bliv inspireret til hjemmelavet vegansk mad med vores opskrifter:

OPskrifter på eller med vegansk 'kød':

Du finder mange opskrifter på hjemmelavet vegansk kød her på hjemmesiden. Og ikke mindst, hvordan man nemt tilbereder plantekød, soya kød mv. For eksempel vegansk burger, vegansk pizzatopping, veggiedeller, vegansk lasagne mv. Klik på billederne herunder.

Soya kød - en storfavorit

Soya kød, soya fars eller hvad du foretrækker at kalde det, er en storfavorit. Det er helt exceptionelt nemt at tilberede, og smagen afgør du selv. Konsistensen i de lidt større stykker af soya kød er sammenlignelig med kylling. Soya fars (vores sojagranulat) er sammenlignelig med plantefars og dermed hakkekød. 

De mest brugte planter til vegansk kød:

De mest brugte planter til vegansk kød er:

  • Sojabønner – til bl.a. sojagranulat, soya kød og også til tofu (læs mere om sojabønnens næringsindhold og sundhedsegenskaber her)
  • Kikærter – bruges som hele, kogte ærter i hjemmelavet og færdigkøbt plantefars (hvor de dog altid moses eller blendes) – eller som kikærtemel, der også bruges som bindemiddel til plantefars, men som også fungerer rigtig godt som proteingiver i bl.a. pandekager og til glutenfri bagning.
  • Hvedegluten (seitanmel) – der går i front på proteinindholdet – Nutty Vegan Hvedegluten har eksempelvis 75 gram protein pr 100 gram. Med den rette tilberedning får det en kødagtig konsistens. Smagen tilsætter man med krydderier (som det også er tilfældet med kikærter og sojabønner). Det færdiglavede plantekød, plantepålæg og plantefars i supermarkederne indeholder også ofte hvedegluten. 
  • Linser – findes ikke så meget i færdigkøbt vegansk kød, men bruges ofte i stedet for kogte kikærter i hjemmelavet plantefars til bl.a. veggiebøffer og postejer.
  • Jackfrugt (eller jackfrugt)- er en tropisk frugt, der når den tilberedes får en konsistens som (vegansk) kød. Mange bruger jackfruit til f.eks. burger og i madpandekager.
  • Bananblomst – er også en tropisk frugt (á la jackfruit), og er et nyt fænomen i Danmark. Bananblomst er blevet populær som erstatning for fisk i England i f.eks. veganske fish ‘n chips. 

Plantekød af soya kød og soya fars i shoppen:

Vi har flere typer plantekød af soya ‘kød’ og også soya fars her på webshoppen. Både de store stykker, de mellemstore stykker og i granulatform:

Plantekød generelt

Plantekød og vegansk kød er naturligvis lavet af planter. Og der er ikke nogen specifik plante, der er den bedste.

Det kommer helt an på præferencer for smag og mest af alt konsistens. For smagen tilføjer man tit og ofte selv. Det kommer selvfølgelig også an på, om man vil have proteinrige retter, eller om man i stedet laver proteinrigt tilbehør. Eller helt er ligeglad med proteinerne. 

Samtidig kommer det naturligvis også an på, om man laver hjemmelavet eller færdigkøbt plantekød. For når du laver hjemmelavet vegansk kød eller tilbereder soya kød, så bestemmer du helt selv smagen.

Soya kød og soya fars - tilberedning

Soya kød og soya fars / sojagranulat er usandsynligt nemt at tilberede. Med soya fars (sojagranulat) lader du granulatet stå i blød i kogende vand i 5 minutter. Så drænes vandet fra, og du tilbereder granulatet akkurat, som hvis det var hakket kød. 

Soja kød i store stykker skal koges i mellem 8 og 12 minutter (afhængigt af størrelsen). Også her drænes vandet fra, og så tilbereder du det, som var det kylling. Så hvis du søger plantekød til nem aftensmad, er soya kød og soya fars vejen frem. Og så er det exceptionelt sundt.

Har du hørt myten at sojabønner ikke er sunde, så er dte helt forkert. Du kan evt. læse mere om soya med myter og fakta her >>

Tofu - vegansk kød?

Vegansk ‘kød’ er en oxymoron i sig selv. For kød kan jo ikke være vegansk. Domstolene i EU har dog afgjort at man f.eks. godt må sige planteburger mv.. Man må altså gerne kalde det plantekød. Og tofu er en af veganerenes og vegetarernes bedste venner, når det gælder vegansk ‘kød’ og plantekød generelt. Det er endnu et kødalternativ lavet af sojabønner. 

Tofu er smart, fordi det er super nemt at tilberede. Og så har det mange af de gode næringsegenskaber. Eksempelvis et højt indhold af proteiner, der jo også er i almindeligt kød. 

Med en fast økologisk tofu naturel, kan du eksempelvis skære det i stykker, og svitse det af på panden i olie og krydderier. Det smager ikke af noget i sig selv. 

De 2 silken varianter er mere bløde i det, hvor soft tofu-varianten er super til desserter og andre retter, hvor tofuen alligevel skal blandes med andet. Den anden firm silken tofu, er lidt mere fast i det, og kan bedre steges på panden. Selvom den også er rigtig god i desserter. Egentligt kan man godt kalde tofu for soya kød. For det er trods alt en slags vegansk kød, der er lavet af sojabønner.

Pasta af bælgfrugter - et kødalternativ

Hvis du ikke er så pjattet med færdigkøbt eller hjemmelavet plantekød, er der et et rigtig godt alternativ i pasta. Altså pasta af bælgfrugter.

Pasta af bælgfrugter har et fantastisk højt indhold af gode planteproteiner. Derfor er det ideelt som erstatning for vegansk kød.

Eksempelvis har vores linsepasta med sweet potatoes et proteinindhold på hele 25 gram pr 100 gram. Derudover er der alt fra kikærtepasta og ærtepasta af grønne eller gule ærter. Det er en genial opfindelse, så derfor har vi fået rigtig mange varianter hjem. Aller er både veganske, glutenfri og økologiske. Så det er der ikke noget nutty ved. Se alle typer vegansk pasta online her >>

Find opskrifter på hjemmelavet plantefars og -kød
på veganske-opskrifter.dk

TILMELD DIG NYHEDSBREVET